Φάροι Ελλάδας, φωτογραφικό λεύκωμα.

By | Τρίτη, Φεβρουαρίου 18, 2020 Leave a Comment
Ελληνικό Φαρικό Δίκτυο.
κείμενο/φωτογραφίες: Κατσούλας Δημήτρης



Φάρος Αυλίδας
Νήσος Φάρο,

Στις αρχές του 3ου αιώνα π.Χ. και συγκεκριμένα το 270 π.Χ. ο Έλληνας αρχιτέκτονας Σώστρατος ολοκλήρωσε στο ανατολικό άκρο του νησιού Φάρο στην Αίγυπτο έναν πυρσοφόρο πύργο ύψους 140 μέτρων. Ο κολοσσιαίος πυρσός στην κορυφή του ήταν ορατός χιλιόμετρα μακρυά και  βοηθούσε στην επισήμανση της πορείας των πλοίων για να εισέλθουν στον λιμένα της Αλεξάνδρειας. Το κτίριο αυτό έμελλε να γίνει το μοντέλο για την κατασκευή «πύργων πυρσού» στις εισόδους των λιμανιών της εποχής εκείνης. Οι πύργοι  αυτοί ονομάστηκαν φάροι  όνομα που προέκυψε από το ομώνυμο αιγυπτιακό νησί.
Ο φάρος της Αλεξάνδρειας αποτελεί ένα από τα επτά θαύματα του αρχαίου κόσμου, δυστυχώς κατέρρευσε από σεισμό τον 8ο αιώνα μ.Χ. και δεν κατασκευάστηκε ξανά.

Μέχρι και 18ο αιώνα ο φωτισμός των φάρων γίνονταν με την παραγωγή φλόγας που προέκυπτε από την καύση ξύλων και ρητινών. Έπειτα χρησιμοποιήθηκε το λάδι και αργότερα το πετρέλαιο. Το 1819 δημιουργήθηκε το πρώτο καταδιοπτρικό μηχάνημα φάρου ενώ το 1911 κατασκευάστηκε και η πρώτη συσκευή που άναβε αυτόματα την νύχτα και λειτουργούσε με αέριο ασετιλίνης. Τρεις δεκαετίες αργότερα, το 1946, το ηλεκτρικό ρεύμα αντικαθιστά το πετρέλαιο και την ασετιλίνη. Πλέον όλοι οι φωτιστικοί μηχανισμοί των φάρων και των αυτόματων πυρσών του Ελληνικού αλλά και του παγκόσμιου Φαρικού Δικτύου λειτουργούν με  φωτοβολταϊκά ή ηλεκτρικά φωτιστικά συστήματα. 

Το Ελληνικό Φαρικό Δίκτυο

Φάρος Αγίας Μαύρας.
Η γεωγραφία της πατρίδας μας είναι άγρια και τραχιά. Οι τεράστιες και λαβυρινθώδεις ακτές, οι αναρίθμητες βραχονησίδες καθώς και τα εκατοντάδες νησιά δημιουργούν στενά θαλάσσια περάσματα για τα εμπορικά πλοία καθιστώντας το έργο των καπετάνιων και των πληρωμάτων δύσκολο και επικίνδυνο. Το φαρικό δίκτυο της Ελλάδας είναι ένα από τα μεγαλύτερα και πιο οργανωμένα παγκοσμίως. Απαρτίζεται από 1309 φάρους, 57 εξ αυτών επιτηρούνται , 6 έχουν μόνιμο προσωπικό ενώ 120 από αυτούς είναι λιθόκτιστοι και αποτελούν μοναδικά δείγματα αρχιτεκτονικής ενώ έχουν χαρακτηριστεί ως ιστορικά μνημεία της πολιτιστικής μας κληρονομιάς.
Ο πρώτος φάρος πιστεύεται πως κτίστηκε στην Αίγινα το 1827 , την περίοδο που η πόλη της Αίγινας είχε οριστεί πρωτεύουσα του Ελληνικού κράτους από τον Καποδίστρια . Μέχρι το 1913 η Ελλάδα απαριθμούσε 193 φάρους! Κατά την διάρκεια του Β’ παγκοσμίου πολέμου του φαρικό δίκτυο έσβησε,  πολλοί φάροι υπέστησαν σημαντικές ζημιές ή κατεστράφησαν μιας αποτελούσαν στόχο αεροπορικών επιδρομών. Μετά το πέρας του πολέμου ξεκίνησε η αποκατάσταση των ζημιών αλλά και η κατασκευή νέων φάρων και φωτοσημαντήρων. Η υπηρεσία φάρων του πολεμικού ναυτικού είναι αρμόδια για την επίβλεψη και την συντήρηση αυτών.
Σημειώστε πως η Ελλάδα ως νησιωτική χώρα, συμμετέχει στον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Φάρων, ανοίγοντας  κάποιους φάρους για το κοινό, ο εορτασμός γίνεται την τρίτη Κυριακή του Αυγούστου, είναι ευκαιρία να γνωρίσετε  αλλά και να μάθετε πληροφορίες για τους σηματοδότες των θαλασσών.

Ακολουθεί  φωτογραφικό λεύκωμα από τις κατά καιρούς επισκέψεις μου σε διάφορους φάρους της Ελληνικής επικράτειας.  

Φάρος Αγίας Μαύρας, Λευκάδα. Κτίστηκε το 1861 και βρίσκεται μέσα στο ομώνυμο κάστρο.

Φάρος Τουρλίτης, Άνδρος.

Φάρος Τουρλίτης, Άνδρος, ίσως ο πιο γραφικός φάρος της Ελλάδας , αποτελεί αντίγραφο του φάρου που είχε κατασκευαστεί το 1887 και καταστράφηκε από τους Ναζί κατά την διάρκεια του β' παγκοσμίου πολέμου.

Φάρος Αλεξανδρούπολης , κατασκευάστηκε το 1850 από την Γαλλική εταιρία φάρων
Φάρος Αντιρρίου, βρίσκεται στην νότια πλευρά του ομώνυμου κάστρο. Κατασκευάστηκε το 1880.
Φάρος Αρκίτσας, κτίστηκε το 1906 και αποτελεί ένα από τους ομορφότερους φάρους της Ελλάδας, Ανακαινίστηκε το 2003
Φάρος Αυλίδας, κτίστηκε το 1880 


Φάρος Κακή Κεφαλή, βρίσκεται στην Χαλκίδα, κτίστηκε το 1886

Φάρος Σίδερος, βρίσκεται στο κάστρο τηνς Κέρκυρας, κτίστηκε το 1822 από Άγγλους μαστόρους

Φάρος Λιβάδας, στην Τήνο, κτίσμα του 1910, βρίσκεται σε στάδιο ανακαίνισης.

Φάρος Νήσου Γαύδου, του 1880,  βρίσκεται στο νοτιότερο σημείο της Ευρώπης και αποτελεί έναν από τους ιστορικότερους του δικτύου μιας και το 1942 καταστράφηκε από τους Ναζί. 

Φάρος Κρανάη , Γύθειο, κτίσμα του 1873
Φάρος Μελαγκάβι βρίσκεται στην είσοδο του Κορινθιακού κόλπου , κτίστηκε το 1897.

Φάρος Μελαγκάβι 

Φάρος Μονεμβασιάς , κατασκευή του 1896, βρίσκεται εκτός των τειχών του κάστρου και είναι επανδρωμένος.

Φάρος Μονεμβασιάς 

Φάρος Ρεθύμνου, κτίστηκε το 1838 από τον Μεχμέτ Αλή, πλέον δεν λειτουργεί .

Φάρος Ρεθύμνου.

Φάρος Σπαθί, Σέριφος. Κτίστηκε το 1901.

Φάρος Σπαθί, Σέριφος

Φάρος Σουσάκι, κτίσμα του 1894
  
Φάρος Σουσάκι 

Φάρος Ταίναρο , κατασκευάστηκε το 1882 από την Γαλλική εταιρία φάρων , έμεινε σβηστός κατά την διάρκεια του β' παγκοσμίου πολέμου, το 1950 ανακαινίστηκε ενώ το 1982 αυτοματοποιήθηκε/


 Κάβος Ματάπας, ακρωτήριο Ταϊνάρο

Φάρος Βασιλίνας, Β. Εύβοια. Κτίστηκε το 1892

Φάρος Βρυσάκι κτίσμα του 1892, βρίσκεται κοντά στο Λαύριο.

Φάρος Βρυσάκι 

Φάρος Ναυπάκτου, κτίστηκε το 1909 και αποτελεί μέρος του φρουρίου.

Φάρος Κόγχη, Σαλαμίνα κτίσμα του 1901

Φάρος Κόγχη, Σαλαμίνα 

Φάρος Δρέπανο, 12 χλμ ανατολικά της Πάτρας.Κατασκευάστηκε το 1880

Φάρος Πάτρας, ο αρχικός ήταν κτίσμα του 1878 , ο νέος φάρος έχει πολιτιστική χρήση 

Φάρος Άντερος, Χιλιομίλι Μαλιακού. Κτίστηκε το 1890.

Φάρος Άντερος.

Φάρος Δουκάτο, Λευκάδα, κατασκευάστηκε το 1890 και αποτελεί έναν από τους ομορφότερους φάρους της Ελλάδας.

Φάρος Δουκάτο, Λευκάδα

Φάρος Δουκάτο , Λευκάδα.

Φάρος Πάνορμος, κτίσμα του 1886, βρίσκεται στο μικρό νησι, Πλανήτης στην βόρεια πλευρά της Τήνου. Χρήζει Ανακαίνισης/ 



Νεότερη ανάρτηση Παλαιότερη Ανάρτηση Αρχική σελίδα

0 σχόλια: